Leta i den här bloggen

måndag 1 mars 2010

Pipe (dreams)

En av de mest otacksamma ansvaren som ligger på en försäljningschef är att hålla reda på försäljningsprognosen eller på svengelska försäljningspipen. Samtidigt som konsultgruppschefer kan lämna i från sig kostnadsprognoser med stor precision så famlar man som försäljningschef med intäktsprognoserna. Enligt min erfarenhet finns det två anledningar till att säljprognoserna oftast ligger långt ifrån utfall. Den främsta anledningen är säljarens önsketänkande. Även om säljaren kan tala i generella termer om säljcykler på 6 månader i ena sekunden så kan det mycket väl vara att han/hon en halvtimme senare anger att han/hon kan nå avslut på en specifik säljmöjlighet två veckor efter det första kundmötet. Mitt råd för att minimera önsketänkandet är att använda en säljprocess som t ex Solution Selling med tydliga kriterier för när man skall anse att en säljmöjlighet har avancerat till nästa nivå. Den andra förklaringen är bristande disciplin. Säljarna tar sig inte tid att uppdatera säljstödsystemet med den senaste statusen. Här finns det anledning som säljchef att rannsaka sitt systemstöd. Vad får säljarna ut av att uppdatera statusen? Att du som säljchef skall se bra ut är kanske inte den bästa moroten. Jag har själv valt att dagligen skicka ut ett mail där alla säljare kan se vem som har nått avslut, avancerat sina leads samt bokat spännande kundmöten. På så sätt får man som säljare både tips från sina kollegor som erkännande för sina insatser.

Avslutningsvid finns det anledning att ställa sig frågan vilken prognosprecision man egentligen behöver. Det är lite som att ställa krav på högre tillgänglighet eller säkerhet. Kostnaden tilltar exponentiellt med kraven.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar