Leta i den här bloggen

onsdag 17 mars 2010

Är du en krokodil eller elefant ?

Ni har säkert också hört tillmälet att vi säljare är som krokodiler, dvs storkäftade och agressiva varelser med små öron. Eftersom jag är dj-kligt stolt över mitt jobb gör det lite ont att höra. Men jag tror samtidigt att vi som yrkeskår kan bli bättre på att lyssna på våra kunder. Paradoxalt nog tror jag att vi är bäst som säljare när vi antingen har förlorat ett uppdrag eller är utanför vår komfortzon.

Neil Rackham ger ett bra exempel i sin bok Spin Selling. Där är det en byggare som ringer upp kunden för att förstå hur han kunde förlora bygguppdraget som han var säker på att han skulle vinna. När han förstod att han hade prisat ut sig genom att föreslå en mer solid lösning än kunden hade specificerat i sin kravspecifikation började han ställa de rätta frågorna som han borde ställt under offertprocessen. Då fick han veta att kunden avsåg riva byggnaden om tre år för ett större lager vilket visade att kunden faktiskt visste bättre än byggaren vad han behövde.

På motsvarande sätt är det när man som säljare försöker sälja till en ny målgrupp och kanske, i värsta fall, även ett nytt erbjudande. När man inte längre är helt trygg och det inte längre är givet vilken lösning kunden behöver blir vi mer lyhörda. Då lyssnar vi istället för att prata. Med ökad rutin finns det tyvärr en tendens att vi pratar mer än kunden.

Testa dig själv. Passa på nästa gång du har ett sambesök med en kollega. Be kollegan klocka dig för att se om du är en krokodil eller elefant med stora öron.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar