Leta i den här bloggen

söndag 7 mars 2010

GoogLOU

Som jag skrev i mitt förra blogginlägg har offentlig upphandling hamnat i en nedåtgående spiral som drivs av misstro mellan leverantörer och även inköpare.

Jeff Jarvis har skrivit en lysande bok som heter "What would Google do?" där han har applicerat Googles grundprinciper för att se hur ett antal branscher kan/kommer revolutioneras. Jag har roat mig nedan med att göra detsamma med den offentliga upphandlingen. Här har ni min syn på vad som händer om man korsar Google och Lagen om Offentlig Upphandling (LOU).

Eftersom Google månar om öppenhet och ett stort månfald skulle inköparna inte begränsa sig till ett fåtal utvalda ramavtalsleverantör. Alla konsulter som uppfyller de formella kraven kan ladda upp sina konsultprofiler i tjänsten GoogLOU där de indexeras.

Googles motvilja mot mellanhänder (iallafall enligt Jeff Jarvis) gör att beställarna själva kan använda Googles sökverktyg för att söka fram lämpliga kandidater när de behöver konsulter. I vanlig ordning rankas träffarna efter relevans, i detta fall efter vilka betyg konsulterna har fått på tidigare uppdrag.

När beställaren har hittat en lämplig kandidat kan han/hon skicka en förfrågan som går till såväl myndighetens inköpare som ansvarig säljare hos konsulten. I denna förfrågan kommer GoogLOU informera om prisintervallet för liknande avslut som har gjorts nyligen.

Naturligtvis kommer Google försöka tjäna pengar på sin tjänst. De kommer dock inte vilja tränga sig in som avtalspart mellan kund och leverantör på det sätt som konsultmäklarna gör. De kommer ta en låg förmedlingsavgift och förvänta sig att kund och leverantör slutar direktavtal. Även om förmedlingsavgiften bara utgör en bråkdel av den kick-back som konsultmäklarna tar kommer tjänsten vara riktigt lönsam. Google kommer istället kapitalisera på olika tilläggstjänster utifrån informationen i tjänsten. Till inköparna kommer de t ex erbjuda tilläggstjänster för avtalshanteringen. Men Googles öppna plattform kommer kunderna även kunna göra sina egna mash ups där de t ex koppplar avtalshanteringen till en kalenderfunktion etc.

På samma sätt kommer Google sälja mervärdestjänster som bidrar till konsulternas affärsutveckling. Återkopplingen som har gjorts av beställarna efter avslutat uppdrag är en mycket värdefull information inför konsultens utvecklingssamtal. Information om de vanligaste sökbegreppen i tjänsten hjälper även leverantörerna att identifiera trender som bör fångas upp i kompetensutvecklingen.

Det finns säkert 1001 detaljer som gör att ovanstående tjänst inte skulle fungera. Jag hoppas att vi kan få igång en diskussion om hur den offentliga upphandlingen kan förbättras. För jag tror att det krävs ett strukurgrepp för återställa förtroendet och skapa en spelplan med tydliga spelregler

2 kommentarer:

  1. Intressant, men är inte problemet att man köper konsulter ungefär som man köper köttfärs - på vikt, allmänt rykte om landet de kommer ifrån, och en förhoppning att man inte blir lurad av datummärkningen. Jag kan inte se hur det skulle gå bra!

    Jag har inte köpt jättemycket konsulttjänster, men för det lilla jag har gjort det har jag självklart intervjuat var och en av de tilltänkta kandidaterna personligen. Kan det funka att hoppa över det?

    SvaraRadera
  2. Helt rätt. Det finns en utvärderingsprocess med konsultintervjuer som jag inte berörde då det inte skiljer sig dagens rutiner.

    SvaraRadera