Leta i den här bloggen

måndag 15 mars 2010

Försäljning vs Marknadsföring

Det har alltid funnits en viss rivalitet mellan säljare och marknadsförare. En sökning på Google visar på mer än 22 miljoner träffar som handlar om gränsdragningen mellan de två disciplinerna. Det är en fråga som har aktiverat framstående tänkare. Peter Drucker, en av världens främsta management tänkare lär ha kommit med följande provocerande kommentar:

“There will always, one can assume, be a need for some selling. But the aim of marketing is to make selling superfluous.”

Personligen tycker jag att rivaliteten är onödig. Visst är det som så att försäljningen och marknadsföringen ofta konkurrerar om samma budgetpengar men samtidigt är vi två sidor av samma mynt, dvs hur vi långsiktigt skall skapa intäkter för företaget.

För att minska klyftan mellan lägrena krävs det en förståelse för att vi har olika perspektiv på tillvaron, t ex:

Marknadsförare - Säljare
Arbetsredskap: Budskap - Dialog
Målgrupp: Segment - Kontaktperson
Drivs av: Igenkänningsgrad - Avslut
Infallsvinkel Top-down - Bottom-up

Du kan säkert komma på fler skillnader men det var som sagt inte min tanke att elda på rivaliteten, tvärtom. Som ansvarig för såväl försäljning och marknadsföring ser jag värdet och, för all del, även utmaningen med att hitta rätt balans mellan de två disciplinerna. Samtidigt är jag övertygad om att vågen med Sociala Medier kommer föra oss närmare varandra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar