Leta i den här bloggen

onsdag 3 mars 2010

Hur skall ditt strategiska taggmoln se ut?

Som marknadschef vill jag sticka ut hakan och säga att den breda B2B profileringen är död. Google har ryckt undan mattan för annonsering i tryckt media. Varför skall jag betala för att få exponering för en dåligt definierad målgrupp när Google ger mig precisionen att bara betala för de som är intresserade och klickar på min banner/länk?

Om man tror på Google som marknadsföringskanal finns det anledning att tänka till på ett antal frågeställningar kring sin webbplats:

a) Hur vill du att ditt taggmoln skall se ut? Ta kontroll över det. Låt det inte bara hända. Vilka sökord/taggar vill du muta in?
b) Hur blir du intressant att länka till? För att komma högt upp i Googles relevansranking räcker det inte med många förekomster av "dina" sökord. Du måste bedömas som intressant genom att ha många länkar till din webbplats.
C) Hur kan du möta kunden där han/hon är? Din hemsida är inte jordens mittpunkt. Se till att du finns med i rätt gemenskaper.

Om du är intresserad av hur synen på marknadsföringen håller på att förändras rekommenderar jag följande blogginlägg där författaren hävdar att det traditionella synsättet med de fyra P:na bör begravas ur ett B2C perspektiv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar