Leta i den här bloggen

fredag 12 mars 2010

Steal with Pride

För länge sedan hade jag förmånen att få gå på Mercuris säljledarutbildning. Kursen är öppen för säljledare och marknadschefer från alla branscher, vilket gjorde att jag inledningsvis var orolig att nätverkandet inte skulle ge mig något. Det visade sig senare bli en av styrkorna med programmet. Våra diskussioner blev extremt värdefulla när alla berättade öppet om sina utmaningar samt best practices. Här tror jag att vi alla kan göra mer. För vad är det som säger att det just dina branschkollegor som sitter med den bästa lösningen? Kan det vara så att:

* Bemanningsföretagen är bäst på kundvård när de med små medel visar hur de prioriterar sina kundrelationer
* Investment Bankernas kan kanske lära oss hur man skall driva nykundsförsäljningen där de bokar möten på löftet om att att de har konkreta idéer om hur kunden skall växa sin affär
* Reklambyråerna har förstått hur man skall använda sociala medier för att profilera sitt företag
* Läkemedelskonsulterna är bäst på att genomföra övertygande presentationer och demos
* eHandelsföretag vet hur man innovativt kan använda sin kunskap om vad andra kunder gör för att öka sin merförsäljning
*...

Jag tror att vi alla vinner på att vidga våra referensramar för att hämta inspiration. Sedan är det mottot "Steal with Pride" som gäller ;-).

Om du tror på mitt råd förelår jag att du går med i den öppna gruppen "Marknad" som jag nyligen har lagt upp i LinkedIn. Vi möts där.

1 kommentar:

  1. Se mer på samma tema av Frans Johanson som drar det ännu längre i "Medici- effekten". T.ex. hur datortillverkare och godis-dito kan låna av varandra (Apple+M&M:s=förgglada iMacs) http://www.themedicieffect.com/

    Det kombinerat med uppfångandet/samordning/förädling av innovativa idéer (t.ex. LinkedIn i det publika Molnet) är en viktigt framgångsfaktor för organisationen. Det som jag tror är eftersatt(=affärsmöjlighet) är hur man mäter (framgången).

    //Kim

    SvaraRadera